Kan jeg ta Tramadol 50 mg og 1 Paracet på 1 gram samtidig?

Har store smerter i hoftene og leggene,mest om natten,er så ille at jeg ikke får sove.
Mitt spørsmål; kan jeg ta tramadol 50 mg,og 1 paracet på 1 gram samtidig,er 103 kilo.

Mann, 62 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi på RUStelefonen er ikke helsepersonell og har ikke anledning til å gi anbefalinger angående medisinering. Vi kan likevel si noe generelt om disse medikamentene.
Hvis vi gjør en interaksjonsanalyse av Tramadol og Paracet, så ser vi at det ikke kommer opp noen varsler om at det er farlig å ta disse to medikamentene sammen.
På Felleskatalogen sine sider kan du lese dette om dosering av Tramadol Actavis 50 mg harde kapsler:
«Voksne og ungdom fra 12 år og oppover:
Vanlig dose er 50 mg eller 100 mg (1 eller 2 kapsler) hver 4.til 6. time, avhengig av smertens alvorlighetsgrad. Du bør som regel ikke ta mer enn 400 mg (8 kapsler) daglig.»
På Felleskatalogen sine sider står dette om dosering av Paracet 500 mg og 1 g tabletter:
«Voksne og barn over 40 kg (12 år): 1-2 tabletter à 500 mg 3 ganger i døgnet
ev. 1/2-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet.»
Vi anbefaler at du snakker med legen din om de sterke smertene dine, slik at dere sammen kan komme frem til en løsning som gjør at du får sove bedre om natten.