Min mor ønsker å hjelpe en rusmisbruker

Hei, min mor har blitt kjent med en som viste seg å være hardt rusmissbruker, han er 29 år og brukt rus siden han var 14 år. Han har hatt en veldig dårlig oppvekst og har hatt et hardt liv og rusen har eskalert mer over årene, det begynte med at hun følte så omsorg for han og ønsket å hjelpe han. Dette har nå gått over flere år han er avhengig av heroin og alt annet han kan få tak i. Min mor klarer ikke å gi han opp og vi er flere søsken som har veldig delte meninger om dette. Vi bor noen timer unna der han holder seg til og han er ute på kjøret hele tiden og ruser seg, han bor mest på gaten. Mamma ønsker å åpne sitt hjem for han av og til når han trenge hvile da alle andre har gitt han opp. Det er mine to søstre på 17 og 13 som bor fortsatt hjemme. Han får ikke ruse seg når han er hjemme hos mamma eller ta med noe så han blir gjerne en dag eller to før han ikke klarer seg uten rusen. Men jeg lurer på hvor forsvarlig det er å ha en rusmisbruker person på overnatting et par netter? For det er sikkerheten vi tenker på. Hva burde vi gjøre? Mamma gir han også små penger av og til sier hun, men bare små beløp til mat. Men er der lurt å gi penger? for hun sier ellers så selger han kroppen eller andre dumme ting for å skaffe penger.

Kvinne, 29 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er fint at din mor ønsker å hjelpe denne personen. Det finnes ikke noe absolutt fasitsvar på hva som er riktig og galt, men vi skal forsøke å si noe om de ulike problemstillingene du nevner.
Først og fremst – din mor kan være en støttespiller, men hun kan ikke behandle ham. Basert på det du skriver virker det som at det beste hun kan gjøre for ham er å oppfordre ham til å søke profesjonell hjelp. Dersom han er åpen for å få hjelp kan han bestille en time hos legen og høre om få henvisning til behandling. NAV kan hjelpe ham med overnatting både akutt på og lang sikt.
Når det gjelder at hun ønsker å åpne hjemmet sitt for ham, er jo det også en fin tanke i utgangspunktet. Vi vet ikke hvordan situasjonen faktisk er når han er hjemme hos dem, men siden hun har to ungdommer hjemme må deres trygghet komme først. Hvis det er slik at han ikke ruser seg der vil han etter hvert bli abstinent, urolig, og uforutsigbar. Det bør ikke disse ungdommene bli utsatt for, da det kan være svært vanskelig å forholde seg til og kan oppleves utrygt.
Det er også viktig at hun snakker med barna sine (spesielt de som bor hjemme) om hvordan situasjonen oppleves for dere generelt. Kanskje dere bekymrer dere mye for henne? For ham? Er utrygge, eller føler på et ansvar dere ikke skal ha? Denne relasjonen påvirker jo også dere.
Du spør oss også om det er lurt av moren din å gi ham penger. Dersom hun gir ham penger må hun belage seg på at dette går til å finansiere rusbruken hans direkte, eller indirekte. Hun må også belage seg på at det er en sjanse for at han kan be om mer penger senere. I utgangspunktet anbefaler vi derfor ikke å gi penger, med forbehold om at alle situasjoner er forskjellige.
Vi vil anbefale din mor å ta kontakt med et pårørendetilbud. Der kan hun få veiledning i hvordan hun best mulig kan håndtere denne situasjonen, samt hjelp til å sette grenser.  Hun kan for eksempel snakke med NKS Veiledningssenteret for pårørende. Det er gratis og hun trenger ikke henvisning. Ønsker hun en anonym samtale er hun naturligvis også velkommen til å ringe oss.