Neurontin og bilkjøring

jeg er foreskrevet NEURONTIN 300 MG, START DOSE 1 TABELETT MORGEN, NESTE DAG MORGEN + KVELD, SÅ VIDERE MORGEN+ MIDDAG + KVELD. KAN EG KJØRE BIL ? DET STÅR RØD TREKANT PÅ ESKEN.

Mann, 66 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det er ikke en fastsatt grense for hvor mye Neurontin du kan ta og fremdeles kjøre bil. Derfor gjelder hovedbestemmelsen: «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, jf. § 35.» Reglene finner du i Førerkortveilederen.
I pakningsvedlegget til Neurontin står følgende: Neurontin kan føre til svimmelhet, søvnighet og tretthet. Du bør ikke kjøre bil, bruke maskiner eller utføre andre risikofylte aktiviteter inntil du vet hvordan dette legemidlet påvirker evnen din til å utføre disse aktivitetene.
Det er altså du som må følge med på hvordan du faktisk reagerer på denne medisinen. Du kan også spørre legen din om råd angående dette.