Ønsker å trappe ned på Oxynorm, men er for flau til å spørre legen om hjelp

Hei. Er 35 år gammel mann.
Har diagnose som gir svært sterke smerter i rygg.
Fikk tidligere paralgin forte. Men disse kunne jeg tygge som drops uten noen virkning.
Etter flere år uten smertestillende de så tok ryggen en tur for det værre.
Så begynte jeg utprøving tramagetic.
Etter ca 9 måneder med det, uten noe særlig smerte dempende virkning så gikk turen over på oxyxontin i samråd med smertepoliklinikk. 5mg i 3 måneder. Så 10mg I 3 måneder.
Etter en stund landet vi på 20mg x2 morgen og kveld.
Har nå stått på dette i 4 år. Sammen med 3600mg neurontin.
Neurontin har mest virkning.
Så kommer dette med rus.
Får også 10mg oxynorm, noe som ofte gir en rus.
I de siste 7 månedene så tar jeg mer og mer oxynorm. Gjerne 3-4 10mg pr kveld.
Så tar jeg en pause slik att det skal passe med resepten.
Men merker selv att jeg sliter med dette. Fordi rusen gir meg en følelse av lykke, ikke tenke på problemer osv.
Begynner å bli redd, men samtidig flau over å ta dette opp med fastlegen.
Hvordan skal jeg klare å kutte ned på oxynorm? Har prøvd på eget initiativ, men innser att jeg trenger hjelp.
Men føler att dette er noe jeg må skjule.
Noen tips?

Mann, 35 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vårt tips er å ta dette opp med legen. Legen er ikke ukjent med denne problemstillingen, og bør kunne møte det på en profesjonell måte, hvor du får hjelp for dine utfordringer. Vi har forståelse for at du synes det kan være vanskelig å ta dette opp med legen, men medisinene du går på er vanedannende og potensielt rusgivende, og leger er forholdsvis vant til at dette kan bli problematisk for smertepasienter. Sammen med legen kan dere diskutere en nedtrappingsplan.