Reseptfrie alternativer til Vival, Valium, Sobril?

Hei. Finnes det alternativer til vival, valium, sobril eller lignende man kan få reseptfritt på apotek?
Hvis nei er jeg nødt til å skaffe det på ulovlige måter. Jeg vil ikke ha noe som er sterkt, så hvilken burde jeg kjøpe meg?

Mann, 31 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Benzodiazepiner (Vival, Valium, Sobril m.fl.) er alle sammen reseptpliktige. Så vidt vi kjenner til finnes det ingen reseptfrie beroligende medikamenter, utenom naturmedisin og lignende. Disse vil selvsagt være betydelig mildere enn benzodiazepiner.
Hva du evt. bør anskaffe deg illegalt, har vi dessverre ikke mulighet til å svare på – det er en type brukerveiledning vi ikke gir. Om du føler at du har behov for benzodiazepiner bør du ta opp dette med legen din, som kan skrive de ut på resept.