Hvilke stoffer er mulig å påvise på urinprøve og hvor detaljert gir analysen svar?

Hei, lurer på hvilke stoffer det er mulig å påvise fra urinprøve og hvor detaljert gir analysen svar? Kan man feks måle ett gjennomsnitt av feks Imovane konsentrasjon det er i urinen? Eller analyserer de kun etter stoffer som finnes i urinen?

Kvinne, 39 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
I prinsippet er det mulig å spore de aller fleste rusmidler i urinen, sett at det fremdeles finnes påvisningstoffer i urinen når prøven utføres. Men, noen stoffer er vanligere enn andre å teste for, og vil typisk være en del av et standard ruspanel. Mindre vanlige stoffer må gjerne rekvireres spesifikt, for eksempel ved konkret mistanke.
Videre finnes det også ulike typer urinprøver – fra primitive hurtigtester til grundige laboratorieanalyser. En primitiv hurtigtest vil f.eks. kun skille mellom positivt/negativt, mens en laboratorieanalyse gjerne vil kunne si noe om konkret hvilken mengde som finnes i urinen. Hvilken mengde som blir påvist, kan igjen gi en viss pekepinn på hvor store mengder som har vært inntatt. Her skiller man for øvrig også mellom immunologisk screening og spesifikk analyse, hvor det er den spesifikke analysen som er mest nøyaktig, og som gir konkrete tall. Det er vanlig å rekvirere dette dersom den immunologiske screeningen gir positivt utslag på et stoff.
Vi er litt usikre på hva du mener med «ett gjennomsnitt av feks Imovane konsentrasjon», men for å måle en gjennomsnittlig konsentrasjon, er egentlig regelmessige blodprøver best egnet.
Når det gjelder Imovane, er det virkestoffet zopiklon som vises i en urinprøve. Imovane er et såkalt z-hypnotika, og har fellestrekk med benzodiazepiner. Dette betyr at Imovane er litt i en særstilling når det gjelder urinprøver. På noen typer prøver vil dette slå ut i samme gruppe som benzodiazepiner, mens i andre prøver er det en forutsetning at z-hypnotika spesifikt testes for. Så svaret på spørsmålet ditt blir egentlig at det kommer helt an på hva slags prøve som skal tas.
Zopiklon kan vanligvis spores i urinen i noen døgn etter siste inntak, noen ganger lengre enn dette dersom det er snakk om et større inntak.