Kan det skyldes benzo?

Hei!
Er en mann på 30 som iløpet av de siste 7-8 årene har sporadisk tatt valium og/eller sobril.
For halvannet år siden etter en dårlig reaksjon på opiater ble forbruket av benzo økt noe i hyppighet (ikke mengde).
Har tatt 5 mg valium nesten daglig, veldig sjeldent mer. I flere år (noe vanskelig å si når det startet) har jeg følt meg litt utenfor, mentalt. Ting kjennes ikke like godt som det gjorde før. Jeg kan føle meg psykisk nummen, hukommelsen er dårlig på enkelte områder, fysiske berøringer kjennes svakere og konsentrasjonen har tatt seg en smell. Samtaler er vanskelige å følge med på, og tidsperspektivet har endret seg drastisk. Er en rekke småproblemer oppå dette, men dreier seg mest om «tilstede»-følelsen.
Nå sliter jeg psykisk med depresjon og angst, og har ikke kommet til bunns i hva det er som gjør at jeg føler dette, om det er en form av depersonalisering eller som jeg nylig har tenkt, at det kan komme av valium.
Er nysgjerrig på om det jeg føler kan skyldes benzo, og isåfall om jeg må/skal trappe ned, eller om jeg bare kan kutte ut siden +/- 5 mg daglig tross alt er en del mindre enn mange andre tar.
– Kan det skyldes benzo?
– Trengs det nedtrapping?
– Er det noen jeg kan snakke med om det annet enn fastlege?
Takk på forhånd!

Mann, 30 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og kan ikke gi deg medisinsk veileding eller stille diagnoser på hva dine symptomer skyldes.
Vi kan gi deg generelle svar på dine spørsmål og si noe generelt om nedtrapping av benzo.
Før vi svarer: Du sier først at du «de siste 7-8 årene har sporadisk tatt valium og/eller sobril». Lenger ned sier du «Har tatt 5 mg valium nesten daglig, veldig sjeldent mer». Det er litt uklart for oss hvor lenge du har brukt det daglig. Det kan ha en viss betydning, både for hvordan du føler deg og for en ev. nedtrapping. I hvert fall når det gjelder nedtrapping. Jo lenger du har brukt hyppig, jo viktigere er en forsiktig nedtrapping.
I omtalen av Valium på Felleskatalogen, finner du mange av de bivirkningene du beskriver. Så svaret må bli «ja, en del av det du opplever kan skyldes Valium». Men vi kjenner ikke din generelle helsetilstand og kan ikke uttale oss om det kun handler om bivirkninger eller om også andre faktorer spiller inn. For å finne ut av dette, er det best å ha en dialog med dem som har gitt deg medisinene.
Valium og andre benzo skal alltid trappes ned hvis de er brukt mer enn få uker sammenhengende. De generelle rådene er å trappe ned sakte, da dette gir minst ubehag og abstinens.
Når det gjelder hvem du kan snakke med, så tenker vi at det kan være lurt å se på hele bildet. Dvs., ikke bare medisinene, men din allmenntilstand. Det kan f.eks. være en idé å be legen om å få timer hos psykolog, gjerne i kombinasjon med en planlagt og veiledet nedtrapping.