Trusler om at film legges ut på Internett.

Hei: Vi 2 er en gutt og ei jente på 17 år. Vi er bror og søster, tvillinger og bestevenner. Vi 2 har hengt sammen med et kjærestepar, som er en gutt og ei jente på 20 år for ei stund sia. For ei lita stund sia var vi 2 på fest sammen hjemme hos dette kjæresteparet. Det var bare oss 4 på denne festen, og det blei litt mye alkohol på denne festen. Først var det ganske hyggelig på denne festen, men så begynte kjæresteparet å bli ganske ekle med oss 2 og så begynte de å krangle med oss. De kalte oss for 2 barnslige og bortskjemte drittunger som skulle hatt ris. Plutselig dro kjæresteparet ned buksene og trusene våre, og ga oss ris på blanke messingen begge 2. De kjefta på oss mens de ga oss ris. Etter at de var ferdige med å rise oss, og vi 2 hadde dradd på oss buksene og trusene våre igjen. Da både fortalte og viste kjæresteparet oss, at de hadde filma dette med et skjult kamera som de hadde gjømt i leiligheta si. De trua oss med at hvis vi går til Politiet så skal de legge denne filmen ut på Internett. Vi 2 løp gråtende hjem igjen sammen etter dette som skjedde på denne festen. Vi 2 vil ikke ha noe mer med dette kjæresteparet å gjøre mer. Kjæresteparet har ringt oss, og sendt meldinger til oss flere ganger etter dette. Hvor de spør oss om vi har sladra, og de truer oss med hva som skjer hvis vi sladrer. Vi 2 tør ikke å gå til Politiet med dette. Vi er redde for at Politiet ikke vil tru på oss, sia vi 2 hadde drukket en god del alkohol begge 2 da det skjedde. Hva skal vi 2 gjøre?? Hilsen Tvillingbror og Tvillingsøster på 17 år. Som er Bestevenner.

Annet, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dere har vært utsatt for en veldig alvorlig hendelse og det er veldig viktig at slike trusler og handlinger stoppes. Datatilsynet gir følgene råd når det gjelder dette:
Uønsket publisering?
Dersom noen har publisert eller delt bilder, filmer eller annet om deg uten lov kan du følge disse rådene:
1. Kontakt personen som har delt informasjonen
Vet du hvem som har lagt ut de uønskede opplysningene om deg? Ta kontakt med vedkommende og be om at opplysningene fjernes.
2. Kontakt de som eier nettstedet eller appen
Dersom du ikke vet hvem som har lagt ut opplysningene, eller de ikke vil høre på deg, kan du kontakte nettstedet (domenet) der opplysningene er publisert. For å finne ut hvem som eier et norsk domene, kan du gå inn på den norske whois-databasen.
3. Kontakt noen som kan hjelpe
Slettmeg.no gir råd og hjelp til fjerning av uønsket informasjon på nettet. De har mange gode veiledninger og sletteguider til hvordan du kan gå frem for å fjerne informasjon selv på ulike nettsteder og applikasjoner.Dersom du har prøvd alt ovenfor, men den som har publisert informasjonen om deg ikke vil fjerne den likevel, kan du ta kontakt med oss i Datatilsynet. Legg da ved den eventuelle skriftlige korrespondansen du har med den eller dem som har publisert noe om deg.Konfliktrådet kan også hjelpe deg med å løse fastlåste konflikter, enten det dreier seg om lovbrudd eller sivile konflikter. De tilrettelegger for møter der dere selv gjennom dialog kan finne fram til gode løsninger. Konfliktråd er en gratis statlig tjeneste for alle i alle aldre. Ta kontakt med ditt lokale konfliktråd for mer informasjon om hvordan de kan hjelpe deg. Mange saker om netthets havner hos Konfliktrådet.
4. Kontakt politiet
Mener du at opplysningene som er publisert er så alvorlige at de må fjernes raskt, bør du kontakte politiet. Ta skjermbilder og dokumenter hvem som har delt, og hvor og når det er delt. Ta kontakt med politiet ved å ringe 02800 eller møt opp på nærmeste politistasjon.
Du kan eventuelt lese mer om uønskede hendelser på nett på vår eksterne nettressurs dubestemmer.no