Vil sykehuset kunne se at jeg har inntatt Paralgin Forte?

Hei! Er det sånn at sykehuset kan se på blodprøver eller urinprøve dersom jeg har inttatt 1-2 tabletter med paralgin forte..? Isåfall hvor lenge etter inntak vises det og hvor lene varer virkningen i kroppen?

Kvinne, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
For at de skal kunne se spor av kodein (virkestoffet i Paralgin Forte) i blodet eller urinen, må det være snakk om en prøve som faktisk leter etter bruk av rus- og legemidler. Er det derimot snakk om en hvilken som helst annen type blod- eller urinprøve, vil ikke bruk av Paralgin Forte synes.
Dersom det er snakk om en rusprøve, vil kodein vanligvis kunne vises i blod i underkant av et døgn (noen ganger bare noen få timer), og i urinen i omtrent 1-3 døgn etter inntaket. Den smertestillende effekten varer i omtrent 4-6 timer, avhengig av størrelsen på dosen.