Burde jeg være bekymret?

Hei
Jeg har tatt forskjellige rusmidler før, inkludert lsd.
Det er en stund siden. Rundt slutten av sommerferien.
Jeg har ikke fått sovet bra de siste to månedene
For to uker siden fikk jeg bare 8 timer i løpet av hele uka.
For noen uker siden begynte jeg å høre lyder om natten. På en måte stemmer, men på et språk jeg ikke kan.
Jeg har heller ikke orket å gjøre noe eller å gå ut av huset de siste ukene som har gått ut over skolen.
Jeg fikk ikke sovet noe i natt og nå ser jeg på en måte en mild versjon av lsd rett foran øyene og når jeg lukker dem så kommer det av og til forskjellige sterke farger som ofte blir fort borte.
Er det noe tegn på noe?
Burde jeg være bekymret?
Jeg har snakket med legen min og har prøvd alt av ikke avhengighetsskapende sovemedisiner, men ingenting funket så jeg fikk bare beskjed om å være mer aktiv, ikke være på mobilen og lese en bok før jeg legger meg

Kvinne, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk helsepersonell, og kan dessverre ikke gi råd om søvnvansker. Dersom du har spørsmål knyttet til din helse må du snakke videre med lege om dette.
Generelt kan vi likevel si at flere ulike rusmidler, blant annet LSD, kan gi visse ettervirkninger i en viss tid. Kortvarige «flashbacks» med bl.a. synsforstyrrelser er noe som kan forekomme, men som vanligvis forutsetter et relativt høyt forbruk. Dersom det er dette du opplever, vil det sannsynligvis gå over gradvis. Men ettersom du ikke har brukt noen rusmidler på flere måneder, kan det også være helt andre grunner til at du opplever de tingene du gjør. F.eks. søvnmangel i seg selv kan tross alt forårsake ulike plagsomme symptomer. Så det beste du kan gjøre er egentlig å følge legens råd, og håpe at du blir bedre forholdsvis snart.