Syk av Munkholm når jeg går på Antabus?

Oppdaget nylig at den alkoholfrie Munkholmen ikke er fullstendig alkoholfri….
Kan en bli syk hvis en drikker opp til 8-12 bokser med Munkholm og går på Antabus? Evt hvor mye Munkholm tåler man sammen med Antabus?

Kvinne, 50 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du har helt rett i at «alkoholfritt» ikke nødvendigvis betyr helt uten alkohol. Alkoholfritt øl tilhører skatteklasse A hvor det er tillatt med en alkoholprosent på opptil 0,7. Produktet «Munkholm» sies å inneholde 0,4-0,5 prosent alkohol.
Dermed må svaret på spørsmålet ditt bli ja, du kan bli syk av å kombinere Munkholm og Antabus.
Vi kan dessverre ikke angi noen «trygg» grense for hvor mye Munkholm du kan drikke uten å bli syk, dette fordi forskjellige personer har forskjellig evne til å omsette alkohol. I tillegg er det individuelle forskjeller på hvor følsom man er for disulfiramreaksjonen (disulfiram er virkestoffet i Antabus).