Hvilket dop gir masse energi og pågangsmot?

Jeg lurer på hvilket dop det er som gir masse energi og pågangsmot (og ingen skrupler) og endret ansiktsutrykk (til stive, stirrende nesten truende øyne). Det er nå andre, eller egentlig tredje gangen, jeg har hatt en håndverker på besøk som har gitt dette inntrykket, og jeg tenkte siste gang at i all verden, denne fyren har jo endret utseende og oppførsel siden befaringen, og ser ut som den håndverkeren som opptrådte truende og deretter var med på facebookkompromittering av meg – samt den håndverkeren som var medvirkende i ID- tyveri. Dette er unge fyrer, og den ene skryter av umenneskelige arbeidmengder. Er det amfetamin eller metamfetamin folk bruker for å prestere ekstra på jobb, og for å senke den moralske dømmekraften?

Annet, 58 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Man kan få store pupiller av flere ulike stoffer, spesielt sentralstimulerende stoffer (hvorav kokain, amfetamin og MDMA/ecstasy er de vanligste) og hallusinogener (som LSD) men også cannabis og benzodiazepiner. Du kan lese om alle disse stoffene på våre sider.
Energisk atferd sees imidlertid som regel på folk som har tatt sentralstimulerende stoffer (kokain, amfetamin og f.eks. ADHD-medisiner).
Det er likevel ikke alle som får disse symptomene når de er påvirket av slike stoffer, og det kan være mange årsaker til midlertidig økt energinivå og endret pupillstørrelse (for eksempel noen typer medisiner, opphisselse og fysiske traumer). Pupiller vil dessuten utvide seg i lite lys, og det er store individuelle forskjeller. Det er derfor vanskelig for oss å svare deg konkret på spørsmålet ditt hva gjelder denne håndverkeren.
Du skriver at de skryter av stor arbeidskapasitet, og forskning har vist at amfetamin kan brukes av unge menn i fysisk slitsomme yrker. Dårlige regulerte jobber slik som i bygg og anlegg, fiskeindustrien og transportsektoren har utpekt seg i følge studier. Det er verdt å merke seg at denne studien er liten, så den kan ikke brukes til å generalisere, men gir et stillbilde på en type amfetaminbrukere. Du kan lese mer på denne linken om du ønsker det.
Du kan lese mer om sentralstimulerende stoffer som amfetamin, kokain og MDMA/ecstasy på våre faktasider.