Hvordan får man kontakt med de som smugler?

lurer på hvordan man får kontakt med folk som smugler dop osv inn til norge, skal absolutt ikke prøve å få tak i noen men lurer på hvordan folk finner dem

Kvinne, 13 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Narkotikasmugling (som ikke kun er til eget bruk) arrangeres ofte av organiserte kriminelle nettverk. Det er et hierarki hvor de på toppen bruker forskjellige mennesker til de ulike oppgavene (smugling, distribuering, salg osv.). De som står bak smuglingen risikerer lange fengselsstraffer, og er derfor opptatt av å skjule sin identitet. For eksempel er det ikke uvanlig at den som selger stoffet i Norge ikke vet hvem som faktisk står bak å smugle det inn til Norge.
Hvis det du egentlig lurer på hvordan folk kjøper rusmidler får de som regel tak i det gjennom nettverket sitt, på internett eller på gata.