Kan noen komme hit og snakke med min mor?

Hei. Jeg hadde tatt kontakt med redaktøren der for lenge siden- husker ikke navnet nå. Jeg lurer på om dere kan hjelpe. Min mor er alkoholiker- gjemmer det men både min far og jeg er fullstendig oppmerksom på hva hun gjør. Det har pågått i flere år og hun har også hatt flere og andre helseproblemer. Det er vel ikke lenge før hun drikker seg inn i koma. Hun hører ikke på oss. Finnes det noen som kan komme hit og snakke med henne, forklare hva slags helseproblemer hun kan få- som jeg vet hun allerede har.. kanskje det er mulig hun faktisk hører på noen utenforstående. Jeg betaler gjerne for dette går bare en vei. Det har ødelagt ekteskapet til mine foreldre og mitt forhold til min mor. Det er tydelig hun har en dyp depresjon men vil ikke snakke om det. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre lengre. Legen hjelper ikke. Systemet har sviktet. Håper dere kan hjelpe på et vis eller foreslå noe før noe skjer. Takk.

Kvinne, 47 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Rustelefonen driver dessverre ikke oppsøkende virksomhet, men tilbyr samtale og veiledning til mennesker som selv ønsker å kontakte oss. Hvis du er bekymret for at moren din skal drikke seg inn i koma, kan du eventuelt kontakte NAV for å vurdere om det er nødvendig med en ufrivillig innleggelse. Du kan lese mer om temaet her.
Det kan være at kommunen din mor hører til, også har tilbud som kan passe henne/dere.
Det kan være nyttig for deg og for din far å snakke med noen om hvordan dere har det som pårørende. Her kan du finne informasjon om steder du kan henvende deg for å få hjelp.