Sprakk på Temgesic, må jeg begynne på nytt igjen nå?

Jeg holder på å slutte med buprenofin etter 10 år. Har trappet ned i over 1 år og trappet helt ned til 1 2 mlg termegesic for dagen. Første uken gikk Fin og jeg tenkte at dette skulle gå bra. Nå er det gått 13 dager og jeg er verre enn noen gang. Jeg har fått noen benzo av legen mot uro men er tom nå. Jeg sprakk hinn dagen og tok 1 termegesic. Må jeg starte helt på nytt igjen nå? Jeg har familie, jobb og har ikke hatt sidemisbruk på 10 -12 år, men føler jeg er på randen av å gi opp nå

Kvinne, 40 år fra Hordaland


RUStelefonen svarer:

Gratulerer med den enorme jobben det er å trappe ned på buprenorfin!

Vi er ikke leger, og å gi deg råd blir dessverre vanskelig også fordi nedtrapping er en kompleks prosess. Men det vi kan si er at du ikke behøver å starte fra begynnelsen selv om du har hatt en sprekk. Det er viktig å være tydelig på at en sprekk er en sprekk, og ikke et tilbakefall. Du har ikke opparbeidet den samme toleransen eller avhengigheten av å ha tatt én Temgesic. Det beste vi kan anbefale deg å gjøre, er å ha tett samarbeid med LAR, ruskonsulent, lege, eller en annen som kjenner deg og lignende prosesser godt, ta deg god tid, kreve den hjelpen du føler du trenger, og eventuelt be om et opphold på avgiftning i siste del av nedtrappingen. Lykke til!

Still spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på? Chat med oss her.

Eller send inn ett nytt spørsmål til oss ved å bruke skjemaet under.

Mann    Kvinne    Annet