Tatt for hasj. Vil det ødelegge politiattesten min?

Hei, jeg ble tatt for å røyke hasj. Og jeg er 17 år gammel. Hva er det som vil vises på papirene mine når jeg skal søke jobb feks, og vil det ødelegge for politiattesten min?

Mann, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på hvilken straff du fikk/får.  Det vanligste straffen for bruk av hasj er en bot og prikk på rullebladet. Ungdommer kan også få tilbud om ruskontrakt som et alternativ til straff. Hvis kontrakten gjennomføres slipper du bot og prikk på rullebladet. Men selv om du skulle få dette på rullebladet ditt, er det ikke sikkert at det blir et stort problem for deg.
Opplysninger om den straffen du har fått for besittelse og bruk av hasj vil nemlig som hovedregel ikke bli tatt med på en vanlig/ordinær politiattest.
Det finnes likevel en mulighet for at opplysningene vil bli tatt med på en vanlig politiattest, dersom du ble ilagt flere straffereaksjoner da du fikk straff for bruk av hasj. Det betyr at hvis du blir ilagt straff for to lovbrudd samtidig, kan den samlede reaksjonen oppgis i den vanlige politiattesten.  Det vil heller ikke bli tatt med på en barneomsorgsattest.
Straff for besittelse og bruk av hasj vil som hovedregel bli tatt med på en «uttømmende politiattest», men det finnes unntak der straff for besittelse og bruk av hasj ikke skal registreres på den uttømmende politiattesten heller.
På denne siden til ung.no kan du lese om de ulike typene politiattester, og hva du trenger dem til.