Ekstrem uvane rundt drikking – hva gjør jeg?

Hei.
Jeg har begynt med en ekstrem uvane rundt drikking. Det startet for 3 år siden når jeg og venninnen min jeg bodde med begynte med rødvin på kvelden. 1 glass ble fort til 4-5 på det verste. I tillegg bruker jeg cannabis for å sove. Livet er tøft om dagen, og har nå begynt å drikke i skjul. Kan drikke 1-3 øl f.eks. ila dagen. Og da tar jeg første rundt 14 tiden noen ganger. Tror jeg har overbevist kroppen og hjernen at jeg trenger alkohol for å komme meg gjennom dagene. Jeg har veldig lyst til å slutte, men er så redd for følelsene jeg må deale med rundt det. Så lurer på om dere har tips til nedtrapping. Og kan forklare hvordan jeg vil ha det psykisk når jeg kutter ut. Bedre eller dårligere?

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så bra at du har bestemt deg for å slutte når du ser at det ikke er bra for deg. Egentlig anbefaler vi deg å kontakte noen som kan hjelpe deg både med å slutte, og med å deale med følelsene rundt det å slutte. Du kan kontakte fastlegen din og be om hjelp, så henviser hen deg videre til riktig behandling. Å få noen som kan backe deg og støtte deg gjennom dette, kan være veldig nyttig og fint.
Dersom du har lyst til å prøve selv først, kan du finne en del tips i våre artikler Hjelp til å slutte med alkohol.
Når det gjelder hvorvidt du får det bedre eller dårligere om du slutter; Antagelig vil du ha det ganske dårlig en stund, både fordi du vil få abstinenser, og fordi du vil måtte kjenne på og deale med livet, virkeligheten og følelser nykter. Men når du er over kneika, så vil du antagelig føle at hodet har klarna og at ting ikke er så verst allikevel. Etterhvert vil du kjenne at livet uten alkoholproblemer er mye mindre slitsomt enn livet med.
Det som er sikkert, er at alternativet, der du fortsetter å drikke og bli mer avhengig, er et mye dårligere alternativ enn å få kontroll nå mens du fortsatt er ung.
Vi ønsker deg masse lykke til videre!