Drikkepress

Alle kan oppleve drikkepress, både ungdom og voksne. Drikkepress vil si at andre forsøker å presse, overbevise eller overtale andre til og drikke alkohol. Drikkepress kan også utøves ved å ekskludere den som ikke drikker. Det å føle at det er forventet at du drikker, for eksempel i russetiden, i ferier eller ved studiestart, er også drikkepress.

Det er vanskelig å si i mot flertallet, eller å gjøre noe annet enn de andre. Derfor kan det være lurt å på forkant tenke gjennom hva du kan gjøre når du opplever drikkepress. Hvilken måte du velger å si nei på, avhenger av hva du er komfortabel med.

Noen råd til deg som opplever drikkepress:

  •  Først og fremst skal du tenke på at det er helt greit å si nei! Det er ingen grunn til å drikke alkohol selv om andre gjør det.
  • Allier deg med én eller flere venner som heller ikke vil drikke. Det er lettere å si nei når man er flere.
  •  Tenk gjennom hva du vil svare når andre vil ha deg med på å drikke.
  •  Forbered et motspørsmål eller et svar, hvis du skulle bli spurt om hvorfor du ikke drikker – «Hvorfor drikker du?» eller «Jeg liker ikke hvordan jeg reagerer på alkohol, og har det like gøy uten.»
  • Bruk foreldrene dine som unnskyldning – si at du blir hentet, eller at de sitter oppe og venter på deg.
  • Du kan også si at du skal tidlig opp i morgen, at du skal trene, at du kjører osv.
  • Ha med deg din egen drikke – en brus eller juice – så er sjansen mindre for at du blir tilbudt alkohol. Om du er ute, kjøp noe å drikke, selv om det ikke er alkohol. Bare det å ha noe å sippe til, kan gjøre at drikkepresset letter og at du føler deg mindre utenfor.
  • Dersom du synes presset blir for sterkt, kan du kanskje oppsøke miljøer hvor det drikkes mindre, og få nye venner der.
  • Mange av de som utøver drikkepress, mener ikke noe vondt med det. Kanskje de ikke er bevisst hvordan du opplever det? Om du er komfortabel med det, kan du fortelle de som utøver press, at det føles ubehagelig.