Overdose på MDMA / ecstasy

MDMA/Ecstasy gir økt puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Fysisk aktivitet, som dansing, forsterker disse faktorene. Resultatet kan bli overbelastning på hjerte og kretsløp, som kan føre til hjerteinfarkt eller hjerneblødning. Personer med hjertefeil er spesielt utsatt, men det kan også skje friske personer. Risikoen for overdose kan reduseres dersom du tar forholdsregler.

OM NOEN KOLLAPSER, RING 113!

Sjekk pust og puls, og legg deretter vedkommende i stabilt sideleie. Om du er usikker på førstehjelp, ta kontakt med noen som kan det, eller få veiledning fra nødtelefonen. Hvis den som har kollapset er veldig varm, kjøl han/henne ned ved å vifte luft på dem eller sprute kaldt vann.

Ikke prøv å gi drikke til noen som er bevisstløs!

Når ambulansen kommer, fortell hva slags stoff vedkommende har tatt. Ikke forlat personen selv om du er redd for å bli innblandet i noe! Ambulansepersonellet har taushetsplikt.

VÆR OPPMERKSOM PÅ HETESLAG!

Heteslag betyr at kroppstemperaturen øker fra 37 til 41 grader eller mer, samtidig som kroppen tørres ut. Dette er svært farlig og potensielt dødelig.

TEGN PÅ HETESLAG: Man føler seg varm og uvel. Man slutter å svette, har problemer med å urinere, eller tisser urin som er mørk. Man blir svimmel, eller kollapser.

HVORDAN UNNGÅR MAN HETESLAG?: Man bør drikke tilstrekkelig væske når man bruker MDMA/Ecstasy. Frukt, juice, brus og sportsdrikker gir i tillegg energi og mineraler. Alkohol bør unngås.

Hvis man føler seg varm er det viktig å avkjøle seg. Slutt å danse. Hell kaldt vann over kroppen, eller å gå ut i frisk luft. Skaff noe å drikke – det beste er jevnlig å drikke små mengder vann. Salt mat hjelper også til med å vedlikeholde saltbalansen i kroppen. Det er viktig å påpeke at vann ikke er en motgift mot MDMA/Ecstasy – ikke overdriv vanninntaket da dette kan være farlig.

 

Relaterte artikler om MDMA og ecstasy: