Jeg jobber med ungdom – Kartlegge og konfrontere

Har du fått greie på at en eleven ruser seg, er det viktig at du/dere kartlegger situasjonen. Dette for å kunne håndtere situasjonen på best mulig måte. Her kan du lese et forslag for kartlegging av situasjonen, strukturering av samtale og oppfølging av elever som viser risikabel rusadferd[1]

 

  • Kartlegg problemet.
  • Skaff deg oversikt før du handler.
  • Tenk gjennom hvor du skal ha samtaler med elever.
  • Tenk gjennom hvordan samtalene skal foregå.
  • Hva er målet med samtalen?
  • Begrunn samtalen overfor eleven.
  • Legg til rette for at eleven skal ønske å komme igjen.
  • Vis at eleven kan stole på deg.
  • Still åpne spørsmål. Vær direkte, men ikke dømmende.
  • Husk at du skal dempe konflikter, ikke intensivere dem.
  • Vær tydelig i forhold til funksjonen din – hvilke muligheter og begrensninger du har i forhold til taushetsplikt, foreldrekontakt, o.l.
  • Avtal et neste møte.
  • Be om lov til å kontakte eleven på telefon eller mobiltelefon.
  • Før loggbok etter hvert møte.
[1] Som skrevet i En rusfri skole:  Veileder i rushåndtering på skolen. https://www.korusbergen.no/sitefiles/13/bk_arkiv/En%20rusfri%20skole-%20veileder%20i%20rush%C3%A5ndtering.pdf

Les videre: